Reisverslag Japan: Shinjuku, Shibuya en Akihabara

Dag 3

Ueno Park

Na een heerlijk ontbijt maakten we een wandeling in Ueno Park. Aangezien hotel Coco Grand Ueno recht tegenover het park ligt hoefden we enkel de weg over te steken om het park te bereiken. Vanuit onze kamer hebben we vanaf de 4e verdieping een mooi uitzicht over het groene park, een zowat unieke situatie in een stad als Tokyo waar veel hotelkamers uitzicht hebben op de ontelbare gebouwen. In het park is een dierentuin, een vijver, en bovenal een prachtige tempel. Nadat we er mooie foto’s van hadden gemaakt verlieten we het park weer en namen we wederom de trein naar Shinjuku.

Ueno Park vijver

Shinjuku Gyoen National Garden

Ook daar is een ontzettend groot park en met name in de weekenden wordt het door de lokale bevolking bezocht om te picknicken. De sfeer is er heel relaxed, er zijn veel gezinnen met jonge kinderen die er spelen en er worden regelmatig evenementen georganiseerd. Ook vandaag was er een leuk event voor kinderen waar ze naar hartelust konden spelen. Het weer was geweldig, een graadje of 25 en soms bewolkt en soms zonnig, het was heerlijk in het park. We maakten een wandeling en tot slot bezochten we de kassen, waar prachtige planten en bloemen groeiden. Van orchideeën in alle kleuren tot mooie paarse waterlelies.

Drukste kruispunt ter wereld

Weer namen we de trein, dit keer naar Shibuya. De trein is overigens het beste vervoersmiddel als je in Tokyo bent, in vergelijking met Nederland is het veel goedkoper en het netwerk is fantastisch. Daarbij staat het openbaar vervoer in Japan bekend om haar stiptheid, je maakt het niet snel mee dat een trein niet op tijd vertrekt en dat is een verademing.

In Shibuya ligt het drukste kruispunt ter wereld. Met vijf zebrapaden op het kruispunt steken er telkens zo’n 1250 mensen over zodra het stoplicht op groen springt en dat wilden we wel met eigen ogen zien. Al vanuit de trein zagen we het kruispunt en nadat we gearriveerd waren was het ook echt een indrukwekkend gezicht! Uiteraard staken we zelf over, al was het maar om naar de winkel genaamd Magnet te gaan. Ik had gelezen dat deze zaak, een gebouw met meerdere verdiepingen, boven op het dak een uitkijkpunt had waarbij je goed zicht had over het kruispunt. Zo gezegd, zo gedaan. En inderdaad, eenmaal boven aankomen was het zicht spectaculair en het was alsof je naar een mierenhoop keek, wow!

Kruispunt Shibuya

Japanse keuken

Tijdens de voorbereidingen voor deze reis had ik veel gelezen over Japan en een van de dingen die me erg aansprak was de Japanse keuken. Het gerecht ‘ramen’ was dan ook een van de dingen die op mijn ‘gerechtenverlanglijstje’ stond. Nadat mijn Japanse schoondochter thuis was van haar werk gingen we samen naar een ramenrestaurant in de wijk waar ze wonen. Ze wonen een in gezellige wijk, niet hectisch als in Shinjuku of ander toeristisch gebied maar een wijk met leuke winkeltjes, een klein winkelcentrum en heerlijke eettentjes.

Het gerecht ramen bestaat uit een heerlijke bouillon met daarin noedels en groenten en vlees naar keuze. We kozen eerst vanaf een kaart met plaatjes van de ramen, met daarop alleen in het Japans wat het was. Mijn schoondochter legde ons uit wat het allemaal was en daarna maakten we onze keuze. Het bestelproces ging via een automaat waarna de bestelling in de keuken terecht kwam. Ik koos voor een pittige ramen met vlees en groenten en uiteraard de noedels. Als bijgerecht een portie gyoza, een Japans gerecht waarbij vlees en groenten in een velletje gyozadeeg zijn gebakken en gestoomd, en rijst met vlees.

Als je in Japan buiten de deur eet krijg je standaard water bij je maaltijd, dit is altijd gratis. En wow, wat hebben wij gesmuld!! Wat een heerlijke maaltijd was dit! Als je ooit in Japan bent raden wij dit zeker aan, ga naar een ramenenrestaurant en geniet van je ramen, itadakimasu! (eet smakelijk!).

Dag 4

We begonnen de ochtend wederom met een wandeling in het Ueno Park en een bezoek aan de tempel in het park. In Japan zijn veel tempels en bij elke tempel vind je een stempelkussen met stempel van de tempel. Vooraf had ik een klein boekje gekocht zodat ik van elke tempel die ik bezocht een stempel in mijn boekje zou kunnen zetten. De eerste stempel was gezet! Voor 100 yen kochten we een bosje wierook om aan te steken bij de tempel.

Tempel Ueno Park

Japanse vrienden

Vanaf het moment dat mijn zoon me vertelde dat hij vader zou gaan worden, en mijn kleinzoon dus opgroeit in Japan, besloot ik om Japans te gaan leren. Dit is de eerste keer dat we in Japan zijn en het zal zeker niet de laatste keer zijn. Via een online taalcursus maakte ik kennis met de eerste woordjes, de drie alfabetten die ze gebruiken en de eerste zinnen. Al snel kreeg ik de smaak te pakken en ik besloot om een Japanse gesprekspartner te zoeken via een taaluitwisseling-website. Zo ontmoette ik Hiromi, een Japanse vrouw uit Tokyo die graag Nederlands wilde leren. Het klikte tussen ons en zo hebben we nu inmiddels acht maanden contact via LINE, een soort van Whats App wat in Japan veel gebruikt wordt. We hebben een tijdsverschil van zeven uur (zomertijd) en als ik ’s morgens wakker wordt heeft zij een kort berichtje gestuurd in het Nederlands en Engels, ik beantwoord haar in het Japans en Engels.

We vertellen elkaar over onze levens in Nederland en Japan en onze culturen. Vandaag was de dag dat we haar en haar man in levende lijve zouden ontmoeten, spannend! Stipt op tijd, uiteraard, verschenen ze in de lobby van ons hotel. Ze namen ons mee naar de Kyu-Iwasaki-tei Gardens, een prachtig pand dat in 1896 gebouwd is en wat ooit de woning was van Iwasaki Hisaya, de 3e ‘president’ van Mitsubishi (het automerk). Bij aankomst in de hal van de woning werd ons verzocht om onze schoenen uit te doen, we kregen een plastic tas om ze in te doen en bij ons te houden. Voor Japanse begrippen is dit een enorm grote woning en een culturele en historische hotspot. De verschillende kamers waren prachtig om te zien! Daarna was het tijd voor een lunch.

In Tokyo zijn veel grote warenhuizen van vele verdiepingen hoog. In veel warenhuizen, de één nog mooier dan de andere, zijn ook eetgelegenheden gevestigd. Met name op de bovenste verdieping vind je uitstekende restaurants. En daar aten we overheerlijke soba noodles, tempura garnalen en dronken we sake. Wat een verwennerij weer, de Japanse keuken is geweldig! Na de lunch namen we afscheid.

Akihabara

Later in de middag bezochten we de electronica / gadgetwijk Akihabara. We keken er onze ogen uit, de winkels waren fantastisch en je zag er de gekste dingen. In Akihabara zijn tevens de typische ‘maid’ cafe’s. Cafe’s waar meiden zich verkleden als nog jongere meisjes en waar je door hen bediend wordt als je er iets eet of drinkt. Persoonlijk spreekt het me niet zo aan om er wat te drinken maar veel mensen vinden het leuk en eerlijk is eerlijk, de meiden zijn een echte bezienswaardigheid.

Het centrum van Akihabara

Verder zijn er ook hier weer veel eettentjes, Japan heeft een echte eetcultuur. Als laatste bezochten we, met zekerheid de allergrootste electronicawinkel waar we ooit geweest zijn, namelijk Yodobashi Camera. Deze zaak heeft maar liefst 9 verdiepingen met alles, maar dan ook alles wat je ooit nodig zou kunnen hebben op gebied van electronica. Een Utopia voor iedereen die houdt van electronica, gadgets, pc, mac, camera’s, tv, drones, games en nog veel meer! Op elke verdieping kijk je voor je het weet gemakkelijk een uur rond, je kunt er met gemak een dag doorbrengen om alles goed te bekijken. En alle geluiden van alle apparaten met geluid staan ook aan dus het is er een kermis van jewelste! Moe, en toe aan een omgeving met even wat minder prikkels, vertrokken we weer naar ons hotel. Het was weer een enerverende dag!

Lees verder (2/4)

Rondreizen Japan

Rondreis Japan

Wil jij op rondreis naar Japan? Bij Djoser vind je fantastische rondreizen vanaf 10 dagen!

Vliegtickets Japan

Goedkope vliegtickets naar Japan bij KLM

Zoek jij een vliegticket naar Japan? Boek de meest voordelige vliegtickets bij KLM!

Hotels Tokio

Hotels in Japan bij Booking.com

Zoek je een hotel, appartement of traditionele ryokan in Tokyo? Check het aanbod bij booking.com!

Japan Rail Pass

Excursies en dagtours Japan

Ontdek Japan per trein en supersnelle bullet train met de Japan Rail Pass! Doen!

Tokyo 2020

In 2020 worden de Olympische Spelen en de Paralympics in Japan gehouden. Lees meer over de Olympische Spelen en de Paralympics.

Reisverslag Japan

Lees ons reisverslag van onze bijzondere vakantie naar Japan. We bezochten o.a. diverse wijken in Tokyo en genoten van de natuur in Hakone. Naar het reisverslag.

Vakanties naar Japan

Reizen naar Japan bij Kras Reizen naar Japan bij Fox Vluchten en hotels naar Japan bij Expedia Reizen naar Japan bij Shoestring Reizen naar Japan bij Baobab Reizen naar Japan bij Djoser

Vliegen naar Japan

Goedkope Vliegtickets naar Japan bij KLM

Volg ons op sociale media: