Reisverslag Japan 2018: Hakone, onsen en Tokyo Station

Dag 7

Leuke wandeling

Vandaag was er regen voorspeld dus pasten we ons programma daarop aan. ’s Morgens was het nog droog dus gingen we er weer op uit. Pas rond de middag zou het gaan regenen. We zouden gaan wandelen in de omgeving en wel zien waar we uitkwamen. Ook wilden we nog wat souvenirs kopen in een winkel die we hadden gezien bij Kojiri Terminal. Al wandelend kwamen we een pad tegen dat de berg op leek te gaan. Het bleek een hiking trail te zijn, onderdeel van verschillende paden door de bergen. We besloten de berg op te gaan, de wandeling zou 50 minuten duren stond er. Via smalle paden met lange bamboeplanten aan beide zijden, prachtige natuur en fluitende vogels klommen we naar boven. Tegen de tijd dat we boven waren hadden we een goede work-out achter de rug, onze benen waren goed getraind! Halverwege de terugweg begon het inderdaad te regenen. Gelukkig was de trail flink begroeid en werden we door de bladeren aan de bomen niet nat.

Wandeling Hakone

Vendingmachines

Daarna liepen we door naar de souvenir shop. Hier in Japan kun je de gekste dingen kopen in een souvenir shop. Niet alleen de souvenirs die je zou verwachten, maar er zijn ook veel Japanse zoetigheden en andere etenswaren te koop. Bij de meeste verpakkingen staan dummies, plastic varianten van de etenswaren die in de verpakkingen zitten, zodat je ook kunt zien wat er in zit. Maar dat niet alleen. Japan is het land waar de meeste verschillende soorten KitKat kunt kopen. KitKat met wakame, KitKat met aardbeien, Kitkat met wasabi, je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het.

En dan staan er ook vendingmachines, automaten waar je dus ook echt alles uit kunt kopen. En niet alleen frisdrank. Nee, ook warme koffie of andere warme dranken. En wat je niet zou verwachten, maaltijden. Een portie warme frietjes, warme sobanoedels, een heerlijk broodje hotdog en andere warme maaltijden. Je trekt ze gewoon uit de automaat. In Nederland kennen we dit niet maar in Japan is het heel normaal. Nadat we onze inkopen hadden zochten we een restaurantje op om te lunchen en gingen weer terug naar ons hotel.

Vendingmachine Japan

Heerlijk ontspannen in de 'onsen'

De streek Hakone staat bekend om haar warmwaterbaden, de zogenaamde ‘onsen’. Een heerlijke en populaire manier om te ontspannen. In ons hotel was een openbare onsen maar je kon ook een privé onsen huren. In de openbare onsen zijn mannen en vrouwen gescheiden, er zijn in Japan maar weinig onsen waar het gemengd is. Omdat wij het gezellig vinden om samen van de onsen te genieten gingen we voor de privé onsen waar het wel toegestaan was om samen (man/vrouw) te gaan.

In onze kamer deden we onze ‘yukata’ en slippers aan, een soort van Japanse badjas die je dan draagt. Speciaal voor het bezoek aan een onsen zijn er mandjes waar een klein handdoekje in zit en waar je persoonlijke spulletjes in kunt opbergen. De Yukata en slippers aan, mandje in de hand en daar gingen we, naar de ruimte waar de privé onsen was.

Het is de bedoeling dat je eerst een douche neemt in een soort van voorruimte. Daarna ga je naar de onsen, waar ook nog een douche is. Hier douche je nog eens zodat je jezelf helemaal gereinigd hebt. Het is trouwens de bedoeling dat sieraden af gaan. Overigens, veel onsens zijn niet toegankelijk voor mensen met een tatoeage. In sommige mag je wel mits je de tatoeage afplakt met tape. Wij hebben beiden geen tatoeages dus voor ons was dit geen probleem en na onze douches stapten we in het heerlijk warme 42 graden Celsius bad. Een heerlijke ontspanning, vooral na de voorgaande dagen waarin we het hectische Tokyo bezochten en bijna 20 kilometer per dag liepen om zo veel mogelijk te zien.

Onsen Japan

Veel Japanners bezoeken Hakone om even te ontsnappen aan de drukte van Tokyo en wij begrijpen nu waarom, het contrast is enorm. Een bezoek aan een onsen mag echt niet ontbreken als je in Japan bent, het is een heerlijke manier om te relaxen. Een echte aanrader.

Dag 8

Terug naar Tokyo

Vandaag gingen we weer terug van Hakone naar Tokyo. We zouden met de bus gaan, dan hadden we een rechtstreekse verbinding naar Tokyo Station. Omdat de bus pas om 10.30 vertrok van Togendai station hadden we ’s morgens nog even tijd voor een laatste wandeling in de omgeving van het hotel. Was het gisteren regenachtig, vandaag was de lucht weer stralend blauw en scheen de zon alsof hij nooit weg was geweest. We wandelden op een pad rond het meer, het uitzicht over het meer en de bergen was prachtig. Op sommige plekken waren mannen aan het vissen, het was een idyllisch plaatje. Al lopend langs de oever van het meer kwamen we langs leuke houten vakantiechalets, een barbecueplaats (wat een oogverblindend mooie plek om te bbq-en) en uiteindelijk langs een sluis. Zo bereikten we de weg weer en liepen we naar het hotel om uit te checken. Nog een laatste foto van het hotel en toen gingen we naar de bus, deze vertrok uiteraard exact op tijd.

Sluis Hakone

De rit naar Tokyo Station duurde bijna 2 uur, langzaam veranderde het berglandschap weer in de stad. In sommige bussen heb je trouwens prima wifi internetverbinding en dat was ook in deze bus het geval. Toen we bij Tokyo Station aankwamen vonden we al snel bagagekluisjes om onze koffers voor die dag in te stallen zodat we ze niet mee hoefden te sjouwen in de stad. We wilden nog even snel shoppen in Akihabara en langs gaan bij onze familie om samen te eten en afscheid van ze te nemen.

’s Avonds vertrokken we weer van Tokyo Station naar ons hotel bij Narita Airport zodat we ’s morgens vroeg met de shuttle service van het hotel naar het vliegveld gebracht konden worden. Zo hoefden we niet met onze bagage in de ochtendspits met de trein en konden we heel relaxed aan onze terugreis beginnen. Het was een vermoeiende dag, rond 21.00 kwamen we aan bij ons hotel.

Dag 9

Tja, en toen was het echt zo ver. Het zat er op. De terugreis verliep soepel en zonder problemen. We hoefden nergens lang te wachten, alles verliep vlot. De vlucht duurde bijna 12 uur en ja, dan ben je toch wel weer blij als je op Schiphol landt.

Japan is fantastisch

Het was een indrukwekkende reis. We hadden totaal geen idee wat ons te wachten stond voordat we gingen. Uiteraard hadden we al veel gehoord en gelezen maar je moet het toch zelf ervaren. Japan is fantastisch!

De mensen zijn er aardig en behulpzaam. Het is er goed georganiseerd, wat ook wel nodig is als je met zo veel mensen in een land woont. Het er veilig. Je wordt nergens lastig gevallen. Wij zijn niet, zoals vaak in toeristische gebieden, door verkopers of proppers aangesproken, iets wat wij altijd minder leuk vinden. Je voelt je er eigenlijk geen toerist maar maakt onderdeel uit van de samenleving. Terwijl als je bijvoorbeeld op een station ook maar even zoekend om je heen kijkt om te zien hoe of wat dan staat er direct iemand bij je om te helpen. Het land is zo veelzijdig!

We hebben een aantal delen van Tokyo gezien: het drukste kruispunt ter wereld, de prachtig verlichte gebouwen als het donker is, de sfeervolle straatjes vol met eettentjes waar heerlijke geuren vandaan kwamen. De drukte op de stations, hoe verbazingwekkend geordend alles daar verloopt. En dan de prachtige natuur van het land in Hakone met Mount Fuji en de andere bergen, het Ashimeer en vele andere mooie plekjes. En niet te vergeten ons familiebezoek. Hoe bijzonder en fijn was dat! Dit was voor ons de eerste keer maar zeker niet de laatste keer dat we Japan bezochten. Tot snel!

Einde (4/4)

Lees meer reisverslagen en blogs